Startselect is Europa’s grootste aanbieder en officiële verkoper van mobiele en game-tegoeden, giftcards, abonnementen en digitale games. Hun producten zijn digitaal en worden na aankoop direct geleverd. Startselect werkt direct samen met uitgevers als Apple AppStore, Google PlayStore, Playstation, Xbox, Nintendo, Spotify en Nintendo. Het bedrijf is opgericht in 2009 en gevestigd in Eindhoven.
Uitdaging
Startselect bevindt zich momenteel in een scale-up fase. Een van de proposities die daarbij prioriteit kreeg, is een B2B-propositie die voortkomt uit de toenemende vraag vanuit klanten in heel Europa op het gebied van 3 behoeftes:
- Employee Rewards
HR-afdelingen die op zoek zijn naar een geschenk voor medewerkers - Marketing Incentives
Marketingorganisaties die loyaliteitsprogramma’s opzetten, zoals spaaracties en de ING Rentepunten Winkel - Business Gifts
Bedrijven die op zoek zijn naar een relatiegeschenk om de zakelijke relatie te versterken
Hicham Ezzohari, Proposition Developer bij het Innovation Lab van Startselect:
“Onze grootste uitdaging hierbij is het stroomlijnen en automatiseren van de orderverwerking en het uitleverproces. We wilden af van handmatige handelingen omdat deze teveel tijd vragen van de medewerkers en sneller tot fouten leiden. We zochten een schaalbare oplossing die een naadloze integratie biedt met ons ERP-systeem (AFAS) zodat we over konden naar een geautomatiseerd proces om op deze manier optimaal samen te werken met zakelijke klanten.”
Aanpak
ddots was voor Startselect de uitgelezen partij om dit probleem op te lossen vanwege de focus op digitale wendbaarheid: snel, flexibel en innovatief inspelen op de te vervullen klantbehoefte. En snelheid was gewenst; halverwege juli werd het eerste contact gelegd terwijl de deadline van het project was gesteld op eind september.
Koen Freriks, Technisch Directeur ddots: “Bij ddots werken we met het Mendix low-code softwareplatform en dit past goed bij de scale-up methodiek van Startselect. In samenwerking met enkele medewerkers van Startselect hebben we in korte tijd een MVP (Minimum Viable Product) ontwikkeld.”
Onderdeel van deze MVP waren onder andere:
- de inrichting van rapportages, artikelcodes, prijzen in AFAS
- het ontwikkelen van webservices in het Startselect-platform die de Mendix-applicatie moet gebruiken om giftcard codes aan te vragen en op te roepen
Tijdens het traject is er kort cyclisch samengewerkt volgens de scrum-methode met wekelijkse sprint van 4 werkdagen.
Initieel is er gebruikgemaakt van een Basic-licentie van Mendix, die bij uitstek geschikt is voor een Proof-of-concept zoals van Startselect. In deze licentie zijn alle voorzieningen van de Mendix-cloud beschikbaar. Zodra het concept werkelijk van de grond komt, kan Startselect eenvoudig upgraden naar een volwaardige Mendix-licentie.
Resultaat
Met Mendix is een portaal ontwikkeld dat het volledige B2B-proces automatiseert. Deze werkt als volgt:
- Na akkoord en opdrachtgeving van brands wordt een order aangemaakt in het Mendix portaal
- Als de klant hier akkoord op geeft, wordt er in AFAS automatisch een factuur aangemaakt en via e-mail naar de klant verstuurd
- Zodra de klant deze factuur betaalt heeft, wordt dit via AFAS doorgegeven aan Mendix en wordt het uitleverproces van de giftcard codes automatisch gestart
Hicham Ezzohari:
“Het product is uiteindelijk vier weken voor onze (ambitieuze) deadline naar wens opgeleverd. Door de naadloze integratie met ons ERP- en backoffice systeem dat giftcard codes genereert zijn er geen handmatige handelingen meer en elimineren we het risico van fouten. Zo kunnen we optimaal samenwerken met klanten, beter inspelen op hun behoeftes en drie belangrijke doelen realiseren:
- Meer gebruikersgemak (marketing)
- Meer conversie (sales)
- Minder administratie (service)”
De daadwerkelijke livegang is gepland in december 2021.